Дослідження мінімальної експозиції розпізнавання тест-об’єктів для оцінки зорового стомлення у школярів

Вантажиться...
Ескіз

Дата

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Анотація

Актуальність. Значне навантаження на орган зору школярів часто приводить до зорового стомлення. Серед його причин відмічають недоліки режиму дня, гіподинамію, неправильну організацію робочого місця, а також тотальну комп’ютеризацію навчання в школі, вдома, різноманітні відеоігри. Існують різні методи оцінки зорового стомлення, але не всі методи зрозумілі дітям, а в ряді випадків потребують певного часу для їх здійснення. Актуальною є розробка таких методик оцінки впливу зорового навантаження на орган зору, які виконувались би дуже швидко і були б зрозумілими для дітей. Мета роботи: оцінити можливість використання методики дослідження мінімальної експозиції розпізнавання тест-об’єктів (МЕРТ) для оцінки впливу дозованого зорового навантаження на стан органа зору дітей шкільного віку при дозованому інтенсивному зоровому навантаженні Матеріал і методи. Дослідження МЕРТ проводилось в учнів спеціалізованої школи з поглибленим вивченням іноземних мов, зранку, на першому уроці інформатики. Для дослідження відібрано 57 здорових дітей у віці від 10 до 13 років без патології органа зору, з гостротою зору і рефракцією в межах вікових норм. У ході дослідження використовувалось стандартне зорове навантаження, що полягало у наборі тексту (шрифт Тimеs New Roman 12 кегль) за монітором комп’ютера впродовж 30 хвилин. МЕРТ визначалась за допомогою спеціального електронного пристрою, який дозволяє пред’являти дитині тест-об’єкт (кільце Ландольта з одним із 8 напрямків розрізу) на тисячні долі секунди з кроком в одну 1 мілісекунду (мс). Для дослідження використовувались тест- об’єкти білого, червоного та зеленого кольорів. Вимірювання МЕРТ проводилось до і після вказаного дозованого зорового навантаження, в фотопічних умовах. В ході дослідження МЕРТ було встановлено, що діти добре розуміли поставлене перед ними завдання, яке вони виконували за 5-8 хвилин. Аналіз динаміки МЕРТ до і після зорового навантаження проводився з використанням рангового критерія Уілкоксона, а також критерія знаків. Результати. Дослідження виявило статистично достовірні зміни показника МЕРТ за ранговим критерієм Уілкоксона в бік його збільшення: при порівнянні МЕРТ до і після дозованого зорового навантаження р дорівнювало 0,000027, 0,000040 і 0,000040, відповідно, при бінокулярному пред’явленні тест-об’єкта білого, червоного і зеленого кольорів. Встановлено також, що під впливом зорового навантаження МЕРТ збільшилась у 23 дітей (40,35%) при пред’явленні білого тест-об’єкта та у 22 дітей (38,6%) - при пред’явленні червоного та зеленого тест-об’ектів. Виявлені зміни були статистично значущими: р дорівнювало 0,000004, 0,000008, 0,000008, відповідно, при пред’явленні тест-об’єктів білого, червоного та зеленого кольорів. Характерно, що всі діти, у яких під впливом зорового навантаження МЕРТ збільшилась з 1 мс до 3-4 мс, пред’являли скарги на зорову втому. Висновок. Дослідження МЕРТ доцільно використовувати для оцінки впливу дозованого зорового навантаження на стан органа зору дітей.

Опис

Ключові слова

Бібліографічний опис

Сердюченко ВІ, Желізник МБ. Дослідження мінімальної експозиції розпізнавання тест-об’єктів для оцінки зорового стомлення у школярів. Матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю «Філатовські читання-2017»; 25-26 травня 2017; Одеса, Україна. Одеса: Чорномор’я, 2017. c. 221-222.

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в